Det smarte IT-program til din arbejdsplads

Det smarte IT-program til din arbejdsplads

25. juli 2022 Slået fra Af redaktionen_dk

Måske kender du allerede IT-programmet Navision? Hvis du har arbejdet på kontor i nogle år, er du sikkert stødt på programmet eller har hørt om det. Det er et program til at føre regnskaber. Derfor kender langt de fleste bogholdere, controllere, økonomichefer, indkøbere, sælgere mv. til programmet.

Du kan læse mere om programmet på www.logosconsult.dk

Det er et smart IT-program, som kan give overblik over regnskaber og samtidigt kan anvendes til at styre ordrer, debitorer, tilbud og meget mere. Programmet har ændret navn og kaldes i dag Microsoft Dynamics 365 Business Central. Det kan nemlig fungere godt sammen med Microsofts andre programmer, som f.eks. Excel, Word, Power BI osv.

Tidligere skulle programmet installeres på din computer, men i dag kører programmet via skyen som så mange andre IT-programmer. Du skal bare åbne en browser for at arbejde i programmet. Det kræver kun et link, og at du selvfølgelig er oprettet som bruger i programmet af din arbejdsplads’ superbruger.

Vil du hellere arbejde i programmet fra din IPhone eller tablet, kan du downloade en app til programmet.

Programmet kan du selv tilpasse til de arbejdsopgaver, du vil udføre i programmet, og du kan også oprette genveje eller lave diagrammer og oversigter på startsiden for at gøre dit arbejde nemmere og data mere overskueligt.

For at kunne få adgang til programmet, skal din arbejdsplads købe en licens hos en Microsoft partner. Det kan f.eks. være hos Logos Consult, som igennem mange år har solgt licenser til programmet. Du kan læse mere på www.logosconsult.dk. Microsoft partneren skal købe licensen hos Microsoft og sælge den videre til din virksomhed. Partneren kan også, mod betaling selvfølgelig, hjælpe med at sætte programmet op. Typisk har hver virksomhed individuelle behov til opsætningen af en kontoplan, tilpasning af dokumenter, f.eks. logo, betalingsbetingelser mv. på fakturaer og ordrebekræftelser.

Programmet kan sættes op til at fungere sammen med andre programmer. Det kan f.eks. være relevant, hvis man har en webshop og har brug for at ordrer og varer synkroniseres med varebeholdningen i ERP-programmet. Man kan også integrere til andre systemer. Business Central kan programmeres efter de behov, man har som virksomhed for at få optimeret arbejdsprocesser og få udført arbejdsopgaver nemt og enkelt for medarbejderne.

Licenserne til programmet kan man vælge at købe eller leje. Samtidigt har du også mulighed for selv at vælge, hvordan din løsning skal hostes. Skal det være på din egen server, hos en hostingpartner, som du selv vælger, eller måske hos Microsoft i deres miljø, som kaldes Azure. Når du skal tage den beslutning, kan du rådføre dig hos en Microsoft ERP partner, men også se på din virksomheds øvrige infrastruktur, f.eks. om I lejer andre licenser, anvender en hostingpartner allerede mv.